branding

Home / branding

Branding

Laat zien wie je bent en geef richting aan je merk

Organistaties zijn net als mensen. Mensen met een eigen karakter, identiteit en persoonlijkheid. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk een oprechte emotionele binding te creëren met de doelgroep. Dit kan alleen door eerlijk en authentiek te zijn. Hierdoor ben je als organistatie geloofwaardig en zal je doelgroep je respecteren om wie je bent en wat je doet. Wederzijds respect vormt de basis voor een waardevolle relatie.

Rob Ross | merkkompas
Voor het bepalen van een heldere positionering, moeten eerst de kernwaarden van de organisatie in kaart worden gebracht. De belangrijkste beloftes (proposities) en ambities van de organisatie in combinatie met de persoonlijkheid van haar vertegenwoordigers vormen het DNA van de organisatie. De organisatie, en daarmee de werknemers en vertegenwoordigers, moeten het DNA op alle fronten oprecht uitdragen. Het vormt de basis voor de positionering van ieder product of dienst van de organistatie. En het is bepalend voor de uitstraling van alle in- en externe communicatie-uitingen. 

Werkwijze
– Merkbelofte
Tijdens een inspirerende sessie gaan we terug naar de essentie van mens en organisatie. We scherpen je beloftes en ambities aan en spiegelen deze aan je (merk)persoonlijkheid. De uitkomsten worden vertaald naar een treffende merkbelofte die de basis vormt voor alle in- en externe communicatie van je organisatie.
– Positionering
Op basis van de merkbelofte, marktkansen, concurrentie en behoefte(n) van je doelgroep, formuleren we een krachtig authentiek gedachtegoed van hoe jij (bewust en onbewust) wil worden ervaren door je doelgroep. Een belangrijk onderdeel in deze fase is het gebruik van zogenaamde archetypen. 12 persoonlijkheidstypen die als voorbeeld kunnen dienen voor jouw gewenste identiteit. Archetypische identiteiten zijn universeel, worden snel herkend, maken een emotionele connectie en zijn tijdloos. Werken met archetypen helpt je bepalen hoe jij je eigen merkidentiteit ziet en welke rol je wilt spelen in het leven van je klanten. Vrijwel alle succesvolle merken hebben een sterke, archetypische identiteit van waaruit ze consistent opereren zonder hun flexibiliteit en slagvaardigheid te verliezen.
– Merkkompas
Alle aspecten van bovenstaand traject worden samengevat in een merkkompas. Een handig middel om klanten, medewerkers en partners eenvoudig uit te leggen wie je bent, waar je voor gaat (visie) en waar je voor staat (missie).

“Robin hielp ons onze propositie aan te scherpen. Hij wist onze sterke punten haarfijn naar voren te halen. In een nieuw jasje presenteren wij ons nu vol trots en met een duidelijk verhaal aan onze klanten. En dat levert succes op!”
Linda Annink, eigenaar Urban Solutions

Meer weten?
Maak een afspraak met Rob Ross en ontdek hoe jij meer richting kunt geven aan je merk(beleid)!

Voorbeelden branding: