Communicatie mag pas zo genoemd worden als de boodschap die je zendt ook tot een reactie leidt. Anders ben je slechts aan het informeren. Veel ondernemers communiceren vooral waarom ze zelf vinden dat hun product of dienst goed is. Ze vergeten daarbij of dat wel echt relevant is voor de ontvanger (de potentiële klant) en het effect valt meestal tegen. Betaal jij je ook blauw aan allerlei communicatie-uitingen waarvan het resultaat uitblijft? Dat kan anders!

“Moet ik de klant dan gewoon vertellen wat hij wil horen?”

Nee… vroeger kwam je daar nog wel mee weg maar de tijden zijn veranderd. Klanten zijn kritisch en kopen niet meer klakkeloos wat je aanbiedt. Ze moeten je aardig vinden en het moet ze duidelijk zijn wat het ze oplevert.

“Hoe kan ik er dan voor kan zorgen dat mijn klanten me aardig vinden?”

Nou dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk… Wees gewoon jezelf en durf te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Net als in ‘het echte leven’ trekt dit automatisch de juiste mensen aan. En wees niet bang, je hoeft geen allemansvriend te zijn door iedereen tevreden te stellen. Jij bent de belangrijkste partij op jouw gebied voor iedereen die je aardig vindt en behoefte heeft aan jouw product of dienst. Echte merken met een eerlijk verhaal hebben de toekomst. Dat geldt voor zowel Business to Consumer als Business to Business. We zijn ten slotte allemaal mensen!

“En hoe overtuig ik mijn klanten dan dat mijn product of dienst ze ook echt iets oplevert?” 

Dat kan door je Unique Selling Points (USP’s) te vertalen naar de behoefte van de klant en er zo Unique Buying Reasons (UBR’s) van te maken. Vertel dus in je eigen woorden waarom jouw product of dienst relevant is voor je klant. Welk probleem los je op? Je zult zien dat dit een stuk meer waardevolle reacties oplevert dan voorheen.

Wil jij ook effectiever communiceren?
Maak een afspraak met Rob Ross en ontdek jouw kansen op meer rendement.