Je hebt hard nagedacht over (en misschien al wel heel veel geld besteed aan) een missie, visie en kernwaarden. Toch lukt het maar niet om dit te vertalen naar effectieve communicatiemiddelen. De juiste klanten vinden blijft daardoor een probleem… Herkenbaar? Ik vertel je graag hoe het anders kan.

Zijn je kernwaarden eigenlijk wel je KERNwaarden?

Je kernwaarden vormen de basis van je bedrijf. Toch is het voor de meeste ondernemers een hele kluif om te bedenken wat deze waarden eigenlijk zijn. Het meest voorkomende antwoord dat ik op de vraag ‘Waar staan jullie voor?’ hoor, is dan ook ‘kwaliteit en betrouwbaarheid’. Maar als je geen kwaliteit levert en niet te vertrouwen bent, kun je wat mij betreft beter meteen stoppen met ondernemen. Dit zijn basis VOORwaarden in plaats van kernwaarden.

Wat zijn mijn kernwaarden dan WEL?

Echte kernwaarden bedenk je niet. Ze zitten in je hart en je draagt ze uit via bewuste en onbewuste communicatie. Je vrienden kennen je niet anders en vinden je juist daarom aardig.

Dus…

Echte kernwaarden bedenk je niet. Ze zitten in het hart van je organisatie en worden door je personeel, partners en andere ambassadeurs uitgedragen. Je klanten kennen je niet anders en kopen juist daarom bij jou.

Klinkt logisch… maar HOE definieer ik mijn kernwaarden dan?

Je kernwaarden verklaren wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Dat geldt voor zowel individuele mensen als organisaties. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar sta ik nou echt voor? Wat vind ik belangrijk in het leven?
  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Wat maakt mijn organisatie uniek?
  • Welke rol wil ik spelen in het leven van mijn doelgroep?
  • Waarom ben ik ooit begonnen met ondernemen?

Elke organisatie is in iets UNIEK. In zijn visie, zijn drijfveren, zijn talenten of zijn eigenaardigheden. Maak daar gebruik van. Geen andere organisatie ter wereld is ten slotte beter in ‘jou zijn’ dan jij! Steve Jobs verwoordde het ooit heel mooi: “Have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become.” Houd dit in gedachten als je bovenstaande vragen beantwoordt.

Oké… maar WAT leveren mijn kernwaarden me dan eigenlijk op?

Juist in een tijd waarin we collectief op zoek lijken te zijn naar ‘zingeving’ hebben echte merken met een eerlijk verhaal de toekomst. Alleen als je laat zien wie je echt bent en waar je voor staat, ben je in staat effectief te communiceren en een WAARDEVOLLE RELATIE MET JE DOELGROEP op te bouwen.

Meer weten?